Wat ziet een ander? Outsider-onderzoeker aan het woord

Mats - outsider onderzoeker28 februari 2021

#1 - Speelgoed voor mijn hoofdpersoon

Mijn hoofdpersoon is voor mij een oude man en een klein jongetje tegelijk. Dat maakt hem bijzonder en ook heel toegankelijk, want we zijn allemaal jong geweest. Stiekem hebben we allemaal een kinderlijke kant in ons.

Daarom wil ik graag met mijn hoofdpersoon samen spelen als het kleine jongetje dat hij is. Een jongetje dat zijn energie kwijt kan, dat ondeugend mag zijn en de grenzen opzoekt. Samen met twee van zijn begeleiders hebben we twee spellen bedacht die we de komende weken gaan uitwerken, testen en verfijnen. Het eerste spel is “Torens bouwen”.

 

BOUWBLOKKEN

Als kind probeerde ik met mijn vriendjes de hoogste blokkentoren te maken. Steeds hoger en hoger tot deze bijna omviel, om er dan nog één blokje op te zetten. De lol zat in de spanning van op het randje spelen: Gaat de toren vallen? Kan die nog hoger? En de trots als je een toren had gebouwd tot de hemel!

Voor mijn hoofdpersoon wil ik grote blokken gaan maken, echte bouwblokken. Om de bouwblokken te testen, ben ik gestart met een set van 8 kartonnen dozen. Met deze dozen wilde ik zien of hij het leuk vindt om een grote toren te bouwen, of de grootte van de blokken goed zijn, hoe hij er mee bouwt, hoeveel begeleiding je moet geven en hoe hij reageert op de toren afmaken en als de toren omvalt.

BOUWEN TOT AAN HET PLAFOND

Het idee van de bouwblokken is dat hij een toren bouwt tot het plafond. Hij is bezig met speelgoed op zijn eigen formaat. Hij moet bukken, oppakken, optillen enz. Hij is fysiek bezig. Tijdens het bouwen kan de toren vallen, dat is niet erg en heeft iets spannends. Als de toren af is, heb je een succesmoment en kan hij het omduwen. Dan vliegen alle blokken door de kamer heen. Van de 8 dozen zijn er 3 leeg, 3 half gevuld met schuimvlokken, 2 half gevuld met schuimvlokken en houtblokjes. De vullingen geven een rammelend geluidseffect wanneer je de dozen pakt, en wanneer ze vallen.

SAMEN DE BLOKKEN HALEN

Een begeleider en ik hadden alle dozen bij zijn deur op de gang staan. We gingen de kamer binnen en zij introduceerde mij weer eens. Mijn hoofdpersoon was vrolijk, gaf me een hand en keek welke kleur ogen ik heb. Zijn begeleider zei tegen hem dat ik wat speciaals voor hem mee had genomen waar we mee zouden gaan spelen. We liepen met z’n drieën de gang op en tilden één voor één de blokken naar binnen. De begeleider dacht, we laten hem lekker mee tillen en doen het één voor één - dan is dit ook al een onderdeel van de activiteit. Het lijkt er ook sterk op dat mijn hoofdpersoon het ook leuk vindt om met ons zoiets te doen, om te helpen.

EERSTE KEER AAN DE SLAG

Mijn hoofdpersoon had alle dozen verticaal op de grond neergezet. We vroegen aan hem “Zullen we een toren bouwen?” Hij ging meteen aan de slag en stapelde het netjes op. De eerste keer viel de toren bij de zesde blok om. Daar reageerde hij enthousiast op. Nog een keer bouwen. Hij deed het met zorg en aandacht. En het is hem gelukt. Hij was enthousiast en zei dat hij het wel zonde vond dat de toren niet gevallen was. “Gooi hem lekker om!” zeiden we en dat deed hij. Hij was er super enthousiast over en heeft het vervolgens nog 2 keer herhaald. Aan het eind gaf hij aan dat het hem moe maakte, dus het fysieke deel werkt ook goed. Als afsluiter hebben we met z’n drieën de dozen weer op de gang gezet.

MEER BLOKKEN MAKEN...

Zowel de begeleider als ik zijn heel positief over deze eerste test. De blokken zijn op de locatie gebleven zodat begeleiders met hem de toren kunnen bouwen als de buitenactiviteit vanwege slecht weer niet door kan gaan. Een vervolg idee is om meer blokken te maken zodat er meer gebouwd zou kunnen worden. Bijvoorbeeld twee torens die een poort vormen waar hij zelf onder door kan lopen.

(Mats - februari 2021)

0 reacties  

Mats - outsider onderzoeker

Mats - outsider onderzoeker
Aantal blogs: 2

Inschrijven nieuwsbrief