Blog Daphne Konz - Loskomen van de professionele inhoud

Daphne Konz - onderwijs18 december 2020

Loskomen van de professionele inhoud

In oktober 2020 vond er een gastles plaats vanuit WAVE voor de AVG artsen in opleiding. In twee groepen van ca. 20 deelnemers gingen we in gesprek aan de hand van stukjes verslag van een outsider-onderzoeker. We waren hierbij vooral benieuwd wat iedere beschrijving bij hen op zou roepen. Doel was het bevorderen van reflectie op het eigen/professionele perspectief.

Vooraf was ik bezorgd dat de aios afgeleid zouden zijn door de inhoud van de casus (is de wet zorg en dwang wel gevolgd, waarom doet de AVG de wondzorg, is er medisch goed gehandeld, is medicatie terecht voorgeschreven e.d.). Dat gebeurde wel in enige mate, maar vooral reageerden de aios op de perspectieven van de verschillende personen in het proces, inclusief de cliënt, en de samenwerking. Eén van de aios begon daarmee (ze vroeg aandacht voor het perspectief van de cliënt, wat het betekent als je een Zweeds hes aankrijgt, en of de hulpverleners zich hier nog wel van bewust zijn) maar veel andere aios haakten aan en benoemden ook dit soort aspecten. Nog een paar opmerkingen die dit illustreren:

'Het doet me wat dat de outsider-onderzoeker T. wilde vastpakken, toen ze haar zo ellendig zag zitten. Raken we dat gevoel niet kwijt als behandelaren?' 

'Wat mij raakt is dat verschil in emotionele stemming tussen de behandelaren/zorgverleners en T. De eersten zijn vrolijk en luchtig met elkaar aan het praten, vlak voordat ze T. ontmoeten, en de situatie van T is zo heel erg verdrietig. Zijn we niet te afgestompt soms?'

'Ik krijg het idee dat de begeleiders zich in de steek gelaten voelen. Dat irriteert me. Ik vind dat je als medische dienst heel erg beschikbaar moet zijn.'

Het hielp om het doel van de bijeenkomst te behalen, het oefenen met kijken vanuit verschillende perspectieven en het reflecteren op je eigen gekleurde waarneming, als redelijk ervaren hulpverlener. Daar was ik blij mee.

Dr. Daphne Konz (AVG-arts en docent bij de AVG-opleiding van Erasmus Universiteit Rotterdam)

0 reacties  

Daphne Konz - onderwijs

Daphne Konz - onderwijs
Aantal blogs: 1

Inschrijven nieuwsbrief